أنا منافق

لما حد من صحابى أو حد من قرايبى يبقى تعبان بروح أزوره لو ينفع بس فى موقف حصل لى من شهر عرفت منه إزاى أنا منافق وقلبى إسود.

إللى حصل إن كان فى حارس عمارة قريبة مننا وكنت أعرفه كويس قوى المهم مرة كنت بعدى من جنب العمارة وملقيتهوش..

فسئلت عليهو قالو لى إنه تعب وراح مستشفى القصر العينى.فأنا قلت ربنا يشفيه وكملت مشى وأنا مرتاح الضمير..

مش عارف ليه مروحتش أزوره.

هل لإن هو فقير ونفسى قعدة تنفخ فية لحد مصدقت إنى أحسن منه وهو ميستحقش زيارتى ؟

مش عارف ولله مش عارف..بس فى الأخر مزرتهوش.

عيب عليا فعلا..ياعنى الراجل أعرفه بقالى سنين ومزرتوش ولو مديرى فى أول يوم ليا فى الشغل تعب هروح أزوره أكيد حتى لو المستشفى فى شرم الشيخ..

الموقف ده بين لى حاجة مهمة مكنتش واخد بالى منها يمكن أنا فعلا منافق وبزور الناس علشان مصالح ولما الراجل الغلبان ده تعب أنا مزرتهوش عشان ماليش مصلحة معاه.بس إن شاء الله لو الموقف ده حصل تانى هاروح أزورهأى مريض سواء صغير أو كبير..فقير أو غنى.

Leave a Reply

